Strategisk varumärkespositionering
Vi har en förmåga att tillskriva de mest skiftande företeelser mänskliga egenskaper. Vi kan göra det när vi talar om levande varelser, men också när vi talar om produkter och tjänster. Vi kan göra det när vi beskriver dagligvaror som diskmedel eller frukostflingor, och på samma sätt kan vi göra det för industriprodukter som svetsutrustningar och mekaniska handverktyg. Vi gör på samma sätt när det gäller tjänster, antingen det rör sig om återvinningsföretaget som tar hand om det farliga avfallet på jobbet, eller banken som hanterar våra privata sparpengar.
Genom att beskriva den personlighet som vårt varumärke står för skapar vi förutsättningar för en utveckling av affären där varumärket spelar en central roll. Men för att nå fram till en situation där kunden faktiskt upplever att produkten/tjänsten levererar det som vi eftersträvar, så behövs det en precisering med beskrivning av konsekvenserna inom olika områden. Vi går från den övergripande strategin till detaljerade anvisningar inom olika delar av verksamheten. Den arbetsmodell som vi använder för detta består av tre steg:
1. Identifiera varumärkespersonligheten
2. Beskriv varumärket i en varumärkesplattform (en beskrivning med flera dimensioner och större detaljrikedom)
3. Ange principer som är specifika för olika nyckelområden t.ex.:
o Produktutveckling
o Tjänsteutveckling
o Mötet med kunden (försäljning, kundservice)
o Kommunikation (media, web, PR)
o Segment baserade på olika personligheter och kombinationer av personlighetsdrag
Vårt verktyg är Varumärkesdriven Affärsutveckling.
Kontakta oss så berättar vi mer.