Tjänsteutveckling & Tjänsteplattformar
Många små och medelstora tillverkande företag fokuserar idag på att tillverka excellenta produkter. Förståelsen för vad deras produkter egentligen används för och vilka problem de löser är dock ofta liten. Produkterna blir alltså en hårdvara där förståelsen för vilket värde de genererar är liten. I en förlängning riskerar därför många av dessa företag att bli utkonkurrerade av tillverkare i låglöneländer som kan tillverka samma produkter (hårdvara) till ett lägre pris.
Ett sätt att möta detta hot är att byta synsätt och istället se sig själva som ett företag som löser kundernas problem, idag ofta benämnt ett tjänstesynsätt (Service Dominant Logic). Detta innebär till exempel att man anpassar sina erbjudanden på ett bättre sätt, och hjälper kunderna att utnyttja de produkter de redan har köpt. Det finns ofta en genuin kompetens i företagen relaterat till sin produkt som skulle kunna utgöra en större del av företaget affär, ofta kräver detta en delvis förändrad affärslogik. Denna måste utgå från ett synsätt där företagens uppdrag bli att lösa kundernas problem och hjälpa dem att bli mer effektiva.
Vi hjälper tillverkande företag utifrån ett kundfokuserat perspektiv att transformera sin affärlogik från att vara fokuserat på produktframtagning till att lösa kundernas problem.
Utgångspunkten är att utnyttja de forskningsresultat som finns inom området, främst på Centrum för tjänsteforskning i Karlstad, och omvandla dessa till användbar kunskap till små och medelstora företag genom att hjälpa till genom att utbilda, handleda och införa processer och verktyg för detta arbetssätt. Vi har en omfattande erfarenhet både akademiskt och operativt som hjälper dig att lyckas i din förändring av affärslogik.
Vi har en rik repertoar av verktyg, modeller och processförslag för att ta ditt företag vidare till att kunna sälja lösningar och inte produkter.
Om Du vill påbörja eller genomföra tjänsteinnovation, kontakta oss då för en initial diskussion.