Affärsmodellsgenering
En affärsmodell är den grundläggande strukturen för hur ett företag skapar, levererar och fångar värde. Under senare år har det blivit allt viktigare att belysa och vidareutveckla sin affärsmodell. Flera faktorer påverkar denna utveckling bl.a. en ökad konkurrens som gör nuvarande erbjudande fort föråldrat och nya konkurrenter dyker upp med innovativa lösningar. Hur kan mitt företag justera erbjudandet för att fortfarande vara lönsamt? Hur går jag tillväga, vilka möjligheter finns det?
Vi använder oss av ”Business Modell Canvas” modellen (se figur) i vårt arbete. Den är framtagen av Ph.d Alexander Osterwalder och är en internationellt vedertagen metod. Business modeling är ett sätt att experimentera och testa en hypotes om hur skapa och generera värde. Om detta görs bra så är det ett framgångsrikt sätt att experimentera och reducera risk. Vi på Affärsinsikt använder frekvent Business Model Canvas i våra uppdrag. Välkommen att fråga efter en demonstration från någon av oss.
